Řídíme se principem minimalizace – redukce – kompenzace, tvrdí společnost Lidl.[1] Současně ale dětem rozdává tisíce malých plastových panáčků, kterým se říká Stikeez. Když přestanou caparty bavit, skončí Stikeez na skládkách nebo ve spalovnách, popřípadě pohození v lese. Spotřebitelé si pak kladou otázku, jestli náhodou proklamace Lidlu o odpovědnosti vůči životnímu prostředí, zdraví, klimatu a planetě nejsou jenom marketingové řeči. V Austrálii přitom zákazníci donutili tamní řetězec s rozdáváním plastových hraček ke každému nákupu přestat.[2]
„Mnoho korporací se snaží vytěžit zisk ze snahy lidí kupovat udržitelné výrobky nebo (v tom horším případě) dokonce z obav z negativních důsledků změny klimatu a ničení přírody. Reklama, která je založena na nepravdivých tvrzeních je stejně zákeřná, jako kdyby společnosti lhaly o zdravotních přínosech svých výrobků,“ říká předsedkyně Dobře zapsaného spolku a právnička Vendula Zahumenská. „Spotřebitelé totiž nejsou mnohdy schopni to, co společnosti deklarují, ověřit, nemají k tomu dost informací. Musí se tedy spolehnout to, že firmy nelžou. Proto je greenwashing, tedy lakování nepříjemné skutečnosti na zeleno a předstírání, že je společnost environmentálně odpovědná, tak nebezpečný,“ dodává Zahumenská.
Na úrovni EU se právě teď připravuje nová směrnice, která má klamavá zelená tvrzení potírat. Zvýší šance spotřebitelů se proti nim bránit u soudů. „To je jedině dobře. Zákazníci musí mít neoddiskutovatelnou možnost dozvědět se pravdu a když je někdo úmyslně šidí, je potřeba, aby se proti takovému jednání ozvali oni sami nebo jejich organizace,“ myslí si Zahumenská a dodává: „Říkali jsme si, jak lidem problematiku greenwashingu co nejlépe přiblížit a vyzvat je, aby nevěřili všemu, co se zelená. Napadlo nás, že budeme největším „lakýrníkům na zeleno“ udělovat anticenu. Díky tomu dáme lidem vědět, že si nemají nechat takové manýry obchodníků líbit.“
Proto Dobře zapsaný spolek začal se sběrem nominací v anketě „Klimatický lakýrník“. Pokud máte tip na nějakou firmu, která to s greenwashingem tak trochu přehání, můžete ho sdílet na webu Klimatická tvrzení.[3] Anticenu za rok 2023 udělí Dobře zapsaný spolek koncem letošního března.
Kontakty:
Mgr. Vendula Zahumenská, Ph. D.
Telefon: 721 725 474
E-mail: klimatickatvrzeni@gmail.com
[1] https://spolecnost.lidl.cz/odpovednost/dobre-pro-planetu/klima
[2] https://www.theguardian.com/business/2021/jul/23/coles-bins-stikeez-and-minis-for-good-following-criticism-of-plastic-promotions