Dobře zapsaný spolek vyhlásil první ročník anticeny Klimatický lakýrník. Utkali se o ni podnikatelé natírající sami sebe bez skrupulí na zeleno. Takovým počínáním totiž matou spotřebitele, jimž leží ochrana životního prostředí na srdci, nebo zneužívají obav lidí z klimatické změny. Nezáviděníhodnou zlatou medaili si odnesl výrobce oblíbeného českého „parmezánu“ Gran Moravia – společnost Brazzale.
Lákavý zelený obal tvrdého sýra v regálu nelze přehlédnout. Pokud je kupující environmentálně uvědomělý, zaujme ho navíc i logo zvěstující světu, že společnost Brazzale je klimaticky neutrální. K tomuto „cíli“ dospěla podle staré tiskové zprávy1 tak, že vysázela v Brazílii stromy: „Díky 1,5 milionu stromů vysázených při znovuzalesnění vlastních pastvin SILVIPASTORIL v Brazílii, dosáhla skupina uhlíkové neutrality všech svých aktivit v Itálii, České republice, Brazílii a Číně. Výpočet ověřila mezinárodní certifikační společnost DNV GL. Znamená to, že bilance mezi vyprodukovaným a zachyceným CO2 je neutrální, a to díky schopnosti rostlin zachycovat oxid uhličitý a poskytovat kyslík životnímu prostředí.“
Víc informací se už na českém webu společnosti nedozvíte, pár dalších, velmi obecných sdělení, se dá najít v italštině.2 Už to samo o sobě zavání klamáním spotřebitelů, neboť není možné si nijak uváděná tvrzení ověřit. Brazzale se neobtěžuje zveřejnit konkrétní vědecké studie a další podklady, které by její klimatickou neutralitu potvrzovaly.
Zdroj: laformaggeriaonline.com
„Společnost Brazzale se namísto skutečné redukce emisí CO2 uchýlila k oblíbenému úskoku korporací–tzv. offsetování. To přitom v žádném případě nezajišťuje redukci emisí CO2, naopak s sebou nese řadu dalších vážných problémů, se kterými se ale musí vypořádat lidé v zemích, kde společnosti ‚pro obecné dobro‘ stromy vysazují. Spotřebitel ani neví, jestli stromy ještě stojí, kolik CO2 skutečně spotřebovávají a ke všemu offsetování vede k tomu, že se společnosti už dále neobtěžují dopady svojí činnosti řešit a o skutečných potížích s CO2 ani nepřemýšlejí. Prostě to všechno jen hezky vypadá a zní,“ říká právnička Vendula Zahumenská, předseda Dobře zapsaného spolku.
Proti podobným praktikám míří nová směrnice EU o greenwashingu3. Pro podnikatele nastavuje velice přísná pravidla a mj. omezuje také používání všelijakých log, certifikací a tvrzení, která se neopírají o vědecky doložitelná fakta. „Už dnes samozřejmě právní předpisy v ČR greenwashing zakazují, neboť se jedná o klamání spotřebitelů. Společnosti si z toho ale nic nedělají, je tedy dobře, že bude existovat konkrétní a jasná norma. Offestování4 je jedna z praktik, která už s velkou pravděpodobností nebude přípustná,“ uzavírá Zahumenská.
Více o anticeně Klimatický lakýrník zde https://klimatickatvrzeni.cz/cena-klimaticky-lakyrnik/
Kontakty:
Mgr. Vendula Zahumenská, Ph. D.
Telefon: 721 725 474
E-mail: klimatickatvrzeni@gmail.com
Web: klimatickatvrzeni.cz